Een website maken
17 tips waarop je moet letten

Met een handige checklist
29 Februari 2020

Als ondernemer kun je niet meer zonder een website. Steeds meer mensen zijn online, ook jouw concurrenten. Het is van belang om je goed te presenteren op de markt. Dat kan door middel van een professionele en heldere website. Als je nog nooit eerder een website hebt gemaakt dan kan er veel op je af komen. Vooral als je er helemaal geen kaas van gegeten hebt. Met de informatie in dit artikel, inclusief handige checklist, kun je zelf aan de slag gaan. Het is ook een optie om het bouwen van je website uit te besteden aan een professionele websitebouwer. Ook dan is het goed om deze informatie tot je te nemen zodat de website precies wordt zoals jij het hebben wilt.

Wat is het belang van een website

Verreweg het grootste deel van de Nederlandse bevolking gebruikt internet voor persoonlijk of zakelijk gebruik. Een website is natuurlijk niet het enige middel om potentiële klanten te bereiken, maar wel een belangrijk middel. Met een website kun jij je klanten kennis laten maken met je bedrijf. Het is als het ware een visitekaartje en dat moet er natuurlijk verzorgd uitzien.

Daarnaast kun je met een website mensen uit heel Nederland (zelfs uit de hele wereld) bereiken. Je bereik met je website is enorm groot. Het is namelijk niet aan tijd of plaats gebonden. Je kunt daarmee zomaar een klant binnen krijgen die aan de andere kant van het land woont. Je naamsbekendheid wordt met een website veel groter.

Meer klanten, meer omzet
Foto door Domenico Loia via Unsplash

1: Bepaal je doel

Voordat je een website gaat bouwen is het van belang om een helder doel op te stellen. Natuurlijk kun je meerdere doelen voor ogen hebben met een website, maar kies het belangrijkste doel en hang daaronder al je andere doelen. Een helder en meetbaar doel van je website kan zijn: ‘In een jaar tijd moet de website voor een dubbele hoeveelheid offerte-aanvragen zorgen.’ In dat geval is het ook van belang dat je via je website op een eenvoudige manier een offerte kunt aanvragen van jouw product of dienst.

Bij een webshop kan het doel heel anders zijn. Dan is je doel waarschijnlijk dat je meer wilt verkopen en een hogere omzet wil behalen. Ben je een opleidingsinstituut, dan wil je wellicht meer inschrijvingen of aanvragen van de studiegids. Een vereniging wil meer leden binnenhalen.

Stel je doel wel SMART op. Zorg ervoor dat je doel Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden is. Alleen als je doel SMART is opgesteld, kun je aan het eind van een periode goed meten of het doel ook daadwerkelijk is behaald.

2: Kies je domeinnaam

Je domeinnaam is je identiteit op het internet. Je wilt een naam kiezen die goed bij jouw bedrijf past. Let bij het kiezen van een domeinnaam op een aantal punten:

  • Een domeinnaam moet makkelijk te onthouden zijn.
  • Kies een domeinnaam die eenvoudig te spellen is.
  • Kortere domeinnamen hebben de voorkeur.
  • Kies bij voorkeur een .nl extensie.
  • Check op internet variaties van de domeinnaam van je eerste keuze.

Stel je wilt www.bakkerijdevries.nl registreren, maar deze is al in bezit van een concurrent. Dan is het niet verstandig als jij voor www.bakkerij-devries.nl kiest. Dit webadres lijkt dan te veel op het webadres van jouw concurrent en dat kan verwarrend zijn voor jouw (potentiële) klanten.

  • Het kan best verstandig zijn jouw domeinnaam met een andere extensie ook te registeren, bijvoorbeeld de .com en de .eu. Dan kan deze in ieder geval niet meer ingenomen worden door anderen.
  • Heb je een domeinnaam als bakkerijdevries.nl, dan is het ook niet onverstandig om bakkerdevries.nl of bakkerij-devries.nl ook vast te leggen.
  • Wacht niet te lang met registreren. Hoe eerder, hoe beter. Voor je het weet is de domeinnaam van jouw keuze weg.

3: Kies een hostingpakket

Met hosting huur je als het ware een stukje van een server die altijd in verbinding staat met het internet. Een hostingpakket kun je bijvoorbeeld aanvragen bij mijndomein, yourhosting, antagonist of een van de vele andere hostingbedrijven. Kies een hostingbedrijf die bij jou past en kies vervolgens een pakket dat het beste past bij jou wensen. Het is ook niet onverstandig om meerdere hostingbedrijven te onderzoeken op de kosten en wat je ervoor terugkrijgt. Let bijvoorbeeld op hoe goed ze bereikbaar zijn als jij met een probleem zit. Kies in het begin voor de kleinst mogelijke hostingpakket dat bij jouw website past, dan heb je er de minste kosten aan. Upgraden kan altijd.

4: CMS-systeem

Als je een website wilt beheren dan heb je een CMS-systeem nodig. Met een CMS-systeem kun je een website bouwen. Voorbeelden van CMS-systemen zijn Wordpress, Joomla, Wix, Magento, OpenCart en Jimbo, maar er zijn er nog veel meer. Met name Wordpress is een veel gekozen CMS-systeem. Het voordeel is dat Wordpress uitblinkt in gebruiksgemak!

Maak voor jezelf een keuze welk CMS-systeem het beste bij jou en je bedrijf past. Bekijk de functionaliteit en gebruiksgemak van meerdere systemen. Zet de kosten op een rijtje en bepaal aan de hand daarvan welke het wordt.

Vanaf nu kun je daadwerkelijk aan de slag met het bouwen van je website.

5: Bepaal je huisstijl

Heb jij een huisstijl of een logo? Kies er dan voor om de look and feel van je website te laten bepalen door de huisstijl of het logo. Dit zorgt voor herkenbaarheid en een vertrouwd gevoel. Laat de kleuren die jij gebruikt in je logo terugkomen op je website. Wel is het verstandig om een rustgevende achtergrond (het liefst wit) te kiezen. Dit zorgt ervoor dat andere detailkleuren beter tot zijn recht komen, dat je website een fris en opgeruimd uiterlijk heeft en dat het uitnodigt om even wat langer op je website te blijven. En dat is toch een van de doelen van je website.

6: Ga uit van de wensen van de klant

Het is van belang dat je ervoor zorgt dat de klant vindt wat hij zoekt. Als jij zo goed mogelijk inspeelt op de wensen van de klant, dan zullen er meer potentiële klanten naar je website komen. Daarvoor is het van belang dat jij je in je klant verplaatst. Leef je eens in: stel, jij bent klant van jouw bedrijf. Waar zou jij naar op zoek zijn? Wat zijn de zoekwoorden die je intypt in google? Welke informatie wil jij lezen op een website? Het kan ook geen kwaad om eens op de websites van concurrenten te kijken hoe zij het hebben gedaan.

Meer klanten, meer omzet
Foto door Devin Avery via Unsplash

7: Maak de website responsive

Tegenwoordig zoekt het merendeel van de mensen via de smartphone naar informatie. Het is daarom belangrijk dat je voor een responsive ontwerp kiest dat zich automatisch aanpast naar het device waar het op bekeken wordt. Daarmee zorg je ervoor dat je potentiële klanten niet wegklikken als jouw website niet goed wordt weergegeven op de smartphone, maar dat ze op je website blijven.

8: Een goede navigatie – kies categorieën

Een van de belangrijkste dingen van een goede website is een duidelijke en eenvoudige navigatie. Dit zorgt ervoor dat bezoekers makkelijker doorklikken en daardoor meer tijd op jouw website spenderen. Bezoekers vinden sneller de informatie die ze zoeken zonder daarbij af te haken om op zoek te gaan naar informatie bji een ander. Kies hiervoor duidelijke categorieën voor je website. Kies er niet te veel, 5 tot 8 is genoeg. Wil je meer categorieën? Kies dan voor een aantal subcategorieën die je onder de meest logische hoofdcategorie hangt.

9: Breadcrumbs

Breadcrumbs hangt nauw samen met een goede navigatie. Breadcrumbs laat de stappen zien die een bezoeker heeft afgelegd binnen de website. Als de bezoeker een paar stapjes terug wil doen, dan kan dat heel eenvoudig door op een van de stappen in de breadcrumb te klikken. En nog een voordeel; Google houdt van breadcrumbs; links naar andere pagina’s zal Google oppikken en meenemen in de ranking. Zo wordt jouw website ook beter gevonden via Google.

10: Content is king!

Content is belangrijk voor jouw website. Even in het kort; content is een verzamelwoord voor alle teksten, afbeeldingen en video’s die je op je website wilt plaatsen. Ook voor je positie in Google is goede content belangrijk, zelfs doorslaggevend. Google indexeert je website aan de hand van de teksten die aanwezig zijn. Juist door je teksten weet Google waar het over gaat en zorgt het ervoor dat jouw website als zoekresultaat wordt weergegeven zodra iemand op jouw zoekwoord gaat zoeken.

Zorg daarom voor goede en aantrekkelijke teksten die makkelijk leesbaar zijn. Teksten die duidelijk omschrijven welk product of dienst jij aanbiedt. Gebruik korte zinnen en vertel daarin wat de meerwaarde is jouw product of dienst. Waarom moet men juist voor jou kiezen?

Enkele tips voor een leesbare tekst:

  • Gebruik een normaal lettertype
  • Maak gebruik van kopjes. H1 is altijd de titel. H2, H3 enz. gebruik je in de teksten.
  • Houd de alinea’s kort, een extra witregel kan geen kwaad.
  • Ondersteun de tekst met afbeeldingen of video’s.
  • Werk met opsommingen.

Een goede tekst schrijven is niet zo makkelijk als je denkt. Een tekstschrijver kan je daarbij helpen. Een goede tekstschrijver weet vaak de juiste tone of voice te vinden!

11: Afbeeldingen

Een lange tekst zorgt ervoor dat je potentiële klanten snel afhaken. Afbeeldingen in combinatie met een sterk en bondig verhaal zorgen ervoor dat men langer op je website blijft hangen. Het is wel belangrijk dat de afbeeldingen daadwerkelijk laten zien wat jij beschrijft, dat het de tekst echt ondersteunt.

Wel is het van belang om je afbeeldingen zo klein mogelijk te houden om de laadtijd van je pagina zo laag mogelijk te houden. Als het lang duurt voor een webpagina is geladen, dan zijn de klanten allang afgehaakt zonder dat ze maar iets van jouw website hebben gezien.

12: Houd het simpel en duidelijk

Een van de grootste uitdagingen is om je website zo simpel en duidelijk mogelijk te houden. Jij wilt veel laten zien, veel informatie geven, veel vertellen, veel functies en nog meer, meer, meer. Helaas, hoe meer jij wilt laten zien en vertellen hoe eerder je bezoekers afhaken. Gebruik een strak design, een paar afbeeldingen die tot de verbeelding spreken en die kwalitatief hoog zijn en kort, maar krachtige informatie.

Less = more!

13: SEO

SEO staat voor zoekmachine-optimalisatie. Voordat jij je teksten gaat schrijven is het van belang om eerst een goed zoekwoordenonderzoek te doen. Wat typt men in de zoekbalk van een zoekmachine in om bij een product of dienst die jij verkoopt uit te komen? Zorg er daarna voor dat jij deze zoekwoorden verwerkt in je teksten, in de titel, de meta-description en de slug. Gebruik je Wordpress? Een handige plugin daarvoor is Yoast SEO. Installeer deze dan.

14: Online agenda

Heb jij een kapperszaak, een autogarage of een ander bedrijf waar je klanten een afspraak moeten maken? Met Mobalize online afspraken kunnen je klanten altijd en overal een afspraak bij jou maken. De klant kiest via de website een behandeling, een datum en een tijd. De agenda laat exact alle beschikbare dagen en tijden zien en de klant kan zo met hun naam en emailadres de afspraak online maken en bevestigen. Het is niet alleen voor jou ideaal. Jij hoeft niet telkens de telefoon aan te nemen bijvoorbeeld. Voor jouw klanten is ook het ideaal. Het merendeel van de mensen willen een afspraak het liefst buiten werktijden maken, en dan ook nog eens zo makkelijk mogelijk. De telefoon pakken kan net een stapje te ver zijn.

15: Verbind je website met Google Analytics

Meten = weten. Verbind je website met Google Analytics en je kunt jouw online vindbaarheid analyseren. Zo kom je steeds meer te weten over het zoekgedrag van je (potentiële) klanten en kun jij je website daar steeds weer op aanpassen.

Daarnaast kun je via Google Analytics ook goed meten of je de gestelde doelen hebt behaald.

16: Start met bloggen

Gebruik je website ook om er met regelmaat een blog op de plaatsen met informatie die in lijn ligt met de producten of diensten die jij aanbiedt. Een blog zorgt voor betere vindbaarheid in Google en daardoor krijgt jij ook meer conversie op je website. Zorg wel voor waardevolle content die je lezers daadwerkelijk informeert.

17: En nu bijhouden

En is van belang dat jij je website up-to-date houdt. Ga eens in de week of de in maand een uur zitten om te checken of alles wat op je website staat nog wel klopt. Plan dat uur desnoods in, in je agenda. Voor de klant is er niets vervelender dan informatie te vinden dat niet juist is.