Stappenplan: je zaak (her)openen
met Covid-19 maatregelen vanaf 11 mei

11 Mei 2020

Waar iedereen bang voor was gebeurde. Alle restaurants, cafés en horecagelegenheden moesten hun deuren sluiten. Niet veel later moesten ook kappers, schoonheidsspecialisten, nagelstylisten en andere contactberoepen hun werk neerleggen. Wat een strop voor veel ondernemers. Het is zuur als je je zo geliefde vak niet kunt uitoefenen en niemand die weet hoelang dit kan gaan duren. Bovendien raken veel ondernemers in financiële problemen.

Maar… gelukkig is er weer een stip aan de horizon. Kappers en andere contactberoepen mogen hun werk weer oppakken. En wat zou het fijn zijn als horecagelegenheden en alle andere bedrijven die hun deuren moesten sluiten ook weer snel open kunnen!

(Her)openen

Op de persconferentie van 6 mei was te horen dat het uitoefenen van de meeste contactberoepen weer mogelijk is. Later zullen andere ondernemingen ook volgen. Hopelijk heel snel. Er moeten door ondernemers wel wat maatregelen genomen worden om weer open te mogen. Zo zal het werk zoveel mogelijk op anderhalve meter afstand moeten worden georganiseerd. Voor de kapper betekent dit bijvoorbeeld dat er minimaal 1,5 meter ruimte tussen twee kappersstoelen moet zijn. Bovendien moet er worden gewerkt op afspraak en moet vooraf worden gecontroleerd of het bezoek enig risico met zich meebrengt. Mondkapjes zijn niet nodig om schaarste in de zorg te voorkomen. Het maken van een afspraak en de controle vooraf neemt het grote risico al weg. Natuurlijk staat het een ieder vrij om een (zelfgemaakt) mondkapje te gebruiken.

Omdat er op afspraak gewerkt moet worden, betekent dat er voor veel bedrijven nog het een en ander moet worden georganiseerd. Bijvoorbeeld het implementeren van een online afsprakensysteem. In dit artikel vertellen wij je meer over het afsprakensysteem Mobalize, dat snel en makkelijk te implementeren is, dat eenvoudig in gebruik is, en niet veel geld kost.

Meer klanten, meer omzet
Foto door Richard Balog via Unsplash

De voordelen van Mobalize

Eenvoud, overzicht en snelheid

Mobalize afsprakensysteem is eenvoudig in gebruik, maar ook eenvoudig als het gaat om lay-out. Geen onnodige poespas, iedereen moet er direct mee aan de slag kunnen. Je kunt de afspraken per dag bekijken, per week, maar ook per medewerker. Tevens kun je snel en eenvoudig tijden blokkeren of extra werktijd vrijgeven.

Altijd en overal inzicht in je agenda

Waar je ook bent en welk device je ook gebruikt, je hebt altijd en overal inzicht in je agenda. Of je nu ’s avonds thuis op de bank zit, of de volgende ochtend op de zaak je laptop openklapt, je kunt snel en eenvoudig de planning van de dag doornemen.

Klanten kunnen altijd en overal afspraak maken

Niet alleen voor jou als ondernemer of voor je medewerkers is Mobalize een zeer eenvoudig systeem, ook klanten kunnen altijd en overal een afspraak maken. Dus ook ’s avonds vanaf de bank als de zaak normaal gesproken al dicht is en een telefoon niet meer wordt opgenomen. De klant kiest eenvoudig een datum, een beschikbare tijdstip en een behandeling, om deze afspraak vervolgens te bevestigen met naam, emailadres en telefoonnummer. Wist je trouwens dat 43% van de klanten het liefst een afspraak maakt buiten openingstijden? Reken uit je winst.

Inzicht in je klanten- en afspraakhistorie

Met het Mobalize afsprakensysteem heb je een klantenbestand dat direct gekoppeld is aan de agenda en de klantgegevens. Daardoor is de historie eenvoudig op te vragen en zie je direct wanneer een klant voor het laatst is geweest en welke behandeling hij heeft gehad. Kan altijd handig zijn.

Afspraakbevestiging met agenda reminder

Bij het maken van een afspraak, en dan maakt het niet uit of de klant online de afspraak maakt of dat jij deze inboekt in het systeem, krijgt de klant altijd een emailbevestiging. Hierin staat ook een link waarmee de afspraak eenvoudig gewijzigd kan worden. Dit is vandaag de dag heel handig omdat er waarschijnlijk toch wel een aantal afspraken verzet moet worden vanwege verkoudheidsklachten.

Vanuit de e-mail kan de klant de afspraak direct opslaan in zijn of haar agenda. Tevens kun je instellen dat de klant 24 uur van tevoren nog een e-mailherinnering krijgt. Dit heeft als voordeel dat je veel minder no-shows hebt en dat je de toch al geringe kosten die dit afsprakensysteem met zich meebrengt daardoor binnen no-time hebt terugverdiend.

Mobalize afsprakensysteem geschikt voor elke branche

Mobalize online afsprakensysteem is geschikt voor elke branche:

  • Horecagelegenheden; restaurant, café, hotel, strandtent, terrassen, enz.
  • Uiterlijke verzorging; kappers, schoonheidssalons, masseur, nagelstylistes, enz.
  • (Para)medische beroepen; diëtist, ergotherapeut, tandprotheticus, pedicure, enz.
  • Rij-instructeurs, rijscholen
  • Alternatieve geneeswijzen; acupuncturist, homeopaat, enz.
  • Autobedrijven
  • Hoveniers
  • Sportverenigingen; zwembaden, fitnesscentra, sportscholen, kantines, enz.
  • Vrije tijd: bioscoop, sauna, theater, casino, musea, enz.
  • Coffeeshops
  • Vakantie: Vakantiepark, camping, hotel, enz.
  • Sekswerkers
  • Georganiseerde samenkomsten
  • Onderwijs en kinderopvang
  • Bibliotheken

En nog veel meer …

Stappenplan: je zaak (her)openen met de maatregelen

Voor je eigen gezondheid en voor de gezondheid van je medewerkers en je klanten is het belangrijk dat een ieder van ons erg voorzichtig is. Niet alleen voor je eigen gezondheid, maar ook die van de ander. Om bovenop deze crisis te komen is het van belang om er alles uit te halen wat erin zit. In dit stappenplan geven wij je een advies hoe jij je onderneming op een veilige manier kunt openen.

Stap 1: Registreer je voor een Mobalize abonnement voor slechts 5 euro per maand

Maak je nog geen gebruik van een online afsprakensysteem? Dan is het nu de tijd om je te registreren. Het Mobalize afsprakensysteem is snel en eenvoudig in gebruik. Een kind kan de was doen. Daarnaast is het een goedkoop systeem, voor slechts 5 euro per maand kun jij al gebruik maken van Mobalize. Een online afsprakensysteem zorgt ervoor dat je gemiddeld zo’n 80% minder no-shows hebt. Daardoor heb je dit bedrag heel snel weer terugverdiend. En dat is niet verkeerd in deze tijden.

Stap 2: Bevestiging klachten bij het maken van afspraak

Een van de regels die de overheid ons duidelijk heeft gemaakt is dat je je klanten moet laten bevestigen dat ze geen klachten hebben zoals een verkoudheid, hoesten, niezen, enz. In Mobalize kunnen je klanten al tijdens het boeken van de afspraak bevestigen dat ze op geen klachten hebben. Hier hoef je zelf dus niets aan te doen!

Stap 3: afspraak herinnering via e-mail

Voor de afspraak ontvangen klanten een e-mail. In deze e-mail wordt gevraagd of in de tussentijd klanten klachten hebben gekregen. Als dit het geval is, wordt gevraagd de afspraak te annuleren. Dit kan via een link in de e-mail. Wel zo veilig.

Stap 4: Controleren bij de deur

Het advies van de overheid is om bij de deur nogmaals een controle te doen. Vraag je klant of er klachten zijn. Deze controle verlaagt het risico op besmetting enorm. Neem deze controle wel serieus. Niet alleen voor jouw eigen veiligheid, maar ook die van je medewerkers en de klanten die op dat moment bij jou binnen zijn.

Stap 5: Review op website of Google

Vraag ná de behandeling of afspraak aan je klant of zij een review wil achterlaten op Google. Vraag hen of ze daarbij willen vermelden dat de Covid-19 maatregelen serieus genomen worden en dat het helemaal veilig is. Als jij alle adviezen uit respect voor jezelf en de ander serieus neemt, dan zal dat klanten werven en heb jij snel weer een volle agenda!